14 611 72 72 migdal.sklep@gmail.com

Diesel na gaz

Podtytuł z większą ilością informacji

Diesel

Ograniczenie emisji silników o zapłonie samoczynnym, szczególnie w zakresie zawartości cząstek stałych i tlenków azotu od lat spędza sen z powiek konstruktorów silników, którzy najczęściej wykorzystują w tym celu różne metody sterowania procesem spalania, recyrkulację spalin oraz obróbkę gazów spalinowych poprzez stosowanie filtrów sadzowych czy układów SCR, które redukują w specjalnym katalizatorze związki azotu.

Powoduje to jednak, że względnie prosty silnik o zapłonie samoczynnym stał się w ostatnich latach skomplikowanym agregatem otoczonym różnymi dodatkowymi urządzeniami pozwalającymi osiągnąć obecnie obowiązujące wymagania emisyjne.

Alternatywą może być jednoczesne zasilanie silnika olejem napędowym i gazem ziemnym lub płynnym.

Jedną z prostszych metod jest dodanie do układu dolotowego silnika Diesla niewielkiej ilości gazu (do 30%). Pozwala to na skuteczne usunięcie cząstek stałych ze spalin. Jest to szczególnie istotne w pojazdach eksploatowanych w miastach (autobusy miejskie, pojazdy komunalne). Dodatkową korzyścią, szczególnie istotną dla użytkowników, jest obniżenie kosztów eksploatacji, co jest związane z zastąpieniem części dawki oleju napędowego gazem. W ten sposób zasilany silnik ma również wyższe parametry trakcyjne (moc i moment obrotowy). Sumaryczne zużycie paliwa (olej napędowy + gaz) jest około 5% mniejsze w stosunku do pracy silnika z wykorzystaniem wyłącznie ON.

Systemy tego typu nie wymagają żadnych zmian konstrukcyjnych w jednostce napędowej. Dodany do układu dolotowego gaz, zwiększający parametry silnika powoduje, że kierowca w mniejszym stopniu naciska pedał przyspiesznika. Z tego faktu oraz z niższej ceny gazu, który zastępuje część dawki oleju napędowego wynika oszczędność z zastosowania takiej instalacji.

Instalacje takie nie są nowością, nawet na naszym rynku. W latach 80. tego rodzaju układ zasilania (wykorzystujący co prawda CNG) opracowano i przetestowano z powodzeniem na Politechnice Śląskiej w Katowicach. Obecnie na polskim rynku oferowane są trzy tego typy układy zasilania, które z uwagi na dostępność paliwa wykorzystują LPG.

Zalety i korzyści:

  • przy aktywnym dotrysku gazu silnik pracuje identycznie jak przy pracy na oleju napędowym,
  • nieodczuwalne włączanie i wyłączanie systemu,
  • oszczędności w całym zakresie obciążeń silnika,
  • zapewniona ochrona silnika (czujniki stuku, temperatury spalin, szerokopasmowa sonda lambda),
  • wzrost wydajności spalania ON,
  • redukcja ciśnienia ON,
  • zmniejszenie emisji cząstek stałych, CO i sadzy,
  • zwiększenie mocy silnika,
  • zwiększenie dystansu pokonywanych kilometrów między tankowniami


Wykres 1. Moc pojazdu w zależności od paliwa i ustawień map
(czerwony – większa ilość gazu, fioletowy – mniejsza ilość gazu, niebieski – olej napędowy)


Wykres 2. Momentu obrotowy pojazdu w zależności od paliwa i ustawień pojazdu
(czerwony – większa ilość gazu, zielony – mniejsza ilość gazu, niebieski – olej napędowy)

Prezentowane w Galerii Iveco Daily 2.3 HPI zostało wyposażone w instalację firmy AC- STAG DIESEL 4.

Zewnętrzny toroidalny zbiornik gazu o pojemności 48l. został zamontowany pod samochodem.

               

              

Więcej zdjęć-> www.gazbochnia.pl/iveco/1732/

Informacje na temat spalania.

ON- 12-13l na100km

ON- 6- 6,5L + LPG 5.5- 6L na 100km

Zasięg na pełnych zbiornikach ropy i gazu zwiększył się o ok 280-350km.   

Źródło: www.gazeo.pl, www.ac.com.pl , www.elpigaz.com