Diesel na gaz
Podtytuł z większą ilością informacjiDiesel
Ograniczenie emisji silników o zapłonie samoczynnym, szczególnie w zakresie zawartości cząstek stałych i tlenków azotu od lat spędza sen z powiek konstruktorów silników, którzy najczęściej wykorzystują w tym celu różne metody sterowania procesem spalania, recyrkulację spalin oraz obróbkę gazów spalinowych poprzez stosowanie filtrów sadzowych czy układów SCR, które redukują w specjalnym katalizatorze związki azotu.
Powoduje to jednak, że względnie prosty silnik o zapłonie samoczynnym stał się w ostatnich latach skomplikowanym agregatem otoczonym różnymi dodatkowymi urządzeniami pozwalającymi osiągnąć obecnie obowiązujące wymagania emisyjne.
Alternatywą może być jednoczesne zasilanie silnika olejem napędowym i gazem ziemnym lub płynnym.
Jedną z prostszych metod jest dodanie do układu dolotowego silnika Diesla niewielkiej ilości gazu (do 30%). Pozwala to na skuteczne usunięcie cząstek stałych ze spalin. Jest to szczególnie istotne w pojazdach eksploatowanych w miastach (autobusy miejskie, pojazdy komunalne). Dodatkową korzyścią, szczególnie istotną dla użytkowników, jest obniżenie kosztów eksploatacji, co jest związane z zastąpieniem części dawki oleju napędowego gazem. W ten sposób zasilany silnik ma również wyższe parametry trakcyjne (moc i moment obrotowy). Sumaryczne zużycie paliwa (olej napędowy + gaz) jest około 5% mniejsze w stosunku do pracy silnika z wykorzystaniem wyłącznie ON.
Systemy tego typu nie wymagają żadnych zmian konstrukcyjnych w jednostce napędowej. Dodany do układu dolotowego gaz, zwiększający parametry silnika powoduje, że kierowca w mniejszym stopniu naciska pedał przyspiesznika. Z tego faktu oraz z niższej ceny gazu, który zastępuje część dawki oleju napędowego wynika oszczędność z zastosowania takiej instalacji.
Instalacje takie nie są nowością, nawet na naszym rynku. W latach 80. tego rodzaju układ zasilania (wykorzystujący co prawda CNG) opracowano i przetestowano z powodzeniem na Politechnice Śląskiej w Katowicach. Obecnie na polskim rynku oferowane są trzy tego typy układy zasilania, które z uwagi na dostępność paliwa wykorzystują LPG.
Zalety i korzyści:
- przy aktywnym dotrysku gazu silnik pracuje identycznie jak przy pracy na oleju napędowym,
- nieodczuwalne włączanie i wyłączanie systemu,
- oszczędności w całym zakresie obciążeń silnika,
- zapewniona ochrona silnika (czujniki stuku, temperatury spalin, szerokopasmowa sonda lambda),
- wzrost wydajności spalania ON,
- redukcja ciśnienia ON,
- zmniejszenie emisji cząstek stałych, CO i sadzy,
- zwiększenie mocy silnika,
- zwiększenie dystansu pokonywanych kilometrów między tankowniami
Wykres 1. Moc pojazdu w zależności od paliwa i ustawień map
(czerwony – większa ilość gazu, fioletowy – mniejsza ilość gazu, niebieski – olej napędowy)
Wykres 2. Momentu obrotowy pojazdu w zależności od paliwa i ustawień pojazdu
(czerwony – większa ilość gazu, zielony – mniejsza ilość gazu, niebieski – olej napędowy)
Prezentowane w Galerii Iveco Daily 2.3 HPI zostało wyposażone w instalację firmy AC- STAG DIESEL 4.
Zewnętrzny toroidalny zbiornik gazu o pojemności 48l. został zamontowany pod samochodem.
Więcej zdjęć-> www.gazbochnia.pl/iveco/1732/
Informacje na temat spalania.
ON- 12-13l na100km
ON- 6- 6,5L + LPG 5.5- 6L na 100km
Zasięg na pełnych zbiornikach ropy i gazu zwiększył się o ok 280-350km.
Źródło: www.gazeo.pl, www.ac.com.pl , www.elpigaz.com